Śrī Durvāsapāda

Gāyatrī Mantra
(Sāvitrī mantra)

 

A legcsodálatosabb mantrák közül az egyik legkomplexebb mantra a Gāyatrī mantra. A fordítása azért sem könnyű, mert szinte az egész világ erejét és energiáját felöleli, áthatja. Ezért a metafizikai jellegzetességeiről most nem írtam, inkább a fő koncentrációm az emberiséget felölelő szeretetteli lágy melegségére összpontosítottam. Voltak, akik ezt a mantra fordítást, kommentálást külön kérték tőlem, de szeretném mindenki számára elérhetővé tenni.

 

A Gāyatrī mantrát, Sāvitrī mantrának is nevezik, melyet szanszkritul a Rig Vedában (Mandala 3.62.10) rögzítettek kb. 2500 és 3500 év közőtt. Ezt a mantrát Sāvitrī Napistennek szánták, és évszázadokon át kántálták a brahmanák. Jól őrzött, titkos mantra volt, a nyugati elme számára egészen a 18. századik nem is látott napvilágot. Azelőtt még a legtöbb hindu számára is szinte elérhetetlen volt. Napjainkban tisztelettel és szeretettel éneklik, meditálnak és éneklik szerte a világon. A hinduk gyakran vonják össze az Úrnak szentelt napi imával, szertartással.

 

A gyönyörű és megnyugtató szanszkrit hangok, az áramló ritmikus versmérték, a tiszta és nemes szándék a Gāyatrī csodálatos részét képezik a mindennapi gyakorlatban. Mivel ez egy komoly és szívélyes odaadás a Legfelsőbb Lénynek a megvilágosodásért, általánosan is mindennap alkalmazható. Valójában nem számít, milyen a vallásod, a bőrszíned vagy az etnikumod - csak is tiszta nemes szándékod, hitelességed és a hajlandóságod számít ahhoz, hogy felemeljen.

 

Az ősi hindu eposzok elbeszélik, hogy az ős bölcs Vishwamitra a Legfelsőbb Lénytől kapta a Gāyatrī mantrát, mint sok évnyi mély bűnbánat és meditációjának jutalmául. Miután lejegyezte és tovább adta, úgy az egész emberiségnek szánt ajándékká vált. Úgy tartják, hogy ez a szent imádság az egész univerzumon át a Legfeslőbb szívéből áradó Csendülés, mely mindenkiben a béke és az isteni bölcsesség magvát hinti el.
A Gāyatrī mantra bölcsessége bennünk lüktet. 


A Védák azt mondják:
A Gāyatrī mantra éneklésével megtisztul az elme. 
A Gāyatrī mantra hallgatása tisztítja a szívet.

 

De ez a mantra többet tesz, mint kiderítettem. Megnyitja az intuitív képesség kapuját. Amikor mind az elménk, mind a szívünk együtt nyitva áll, akkor a felébredésünk ki kristályosodik és a Valóság dimenzójába nyerünk egy kis bepillantást. Sok hithű hindu számára a Gāyatrī az egyéni lélek (jiva) és a legfelsőbb lélek - ātmā - az egységes kollektív tudat - felébresztését is jelenti, vagyis a Brahmant. A Gāyatrī mantra lényegét megértve és szeretve sokan úgy vélik, hogy az egyik leghatalmasabb módja az Isten megérintésének, azaz, a realizációnak.

 

Az egyik értelmezés az, hogy a Gāyatrī szó a következő szavakból származik:


Gāya, jelentése: "létfontosságú energiák" és,
Trāyate, azaz: " megőriz, véd, megszabadít, felszabadít". 
Tehát a két szó "Gāyatrī" fordítása", a dicséret imája, amely felébreszti a létfontosságú energiákat, és felszabadítást biztosít a tudatlanságból".

 

A Gāyatrī rövidebb formáját sokkal gyakrabban gyakorolják:

 

ॐ भूर्भुवः स्वः
तत्सवितुर्वरेण्यं ।
भर्गो देवस्य धीमहि
धियो यो नः प्रचोदयात् ॥

Om̐ bhūr-bhuvaħ svaħa ।
Tat saviturvareṇyam || 
Bhargo devasya dhīmahi |||
Dhiyo yo naḥ pracodayāt |V

 

Jelentése:


1:Bhur Loka (fizikai sík, fizikai sík tudata), Bhuvar Loka (Antariksha vagy köztes lét, a Parán tudata) és Swar Loka (Swarga, ég, az isteni tudat) Elme),


2: A Sāvitur (isteni fény), amely a legkedveltebb (Varenyam), ...


3: ... és amely a teljes isteni intelligencia (Bhargo Devasya) természetéből áll, ezen meditálok,


4. Dhiyo, hogy az isteni síkra (Dhiyah) ébredjen (Pracodyat) a mi (lelki tudatunk).

 

A Védák szerint hét birodalom vagy Loka vagy létező sík van, mindegyik lelkileg fejlettebb, mint az előző. Meg van írva, hogy a lelki tudatosság és fejlődés révén fokozatosan áttérhetünk ezeken a birodalmakon, és végül egyesülni tudunk a Legfelsőbb Lényegiséggel (Erről beszél a Bhágavata Purána, 2.5.38.). Sok buddhista tanítás is erre a hét birodalomra hivatkozik.


Ezt a mantrát énekelve az isteni fény és erő mind a hét cakránkban beáramlik, és összekapcsolja őket a hét nagy isteni birodalommal.

 

Az ókori bölcsek óvatosan választották meg a Gāyatrī szavait, és gondoskodtak róla, hogy ne csak értelmet közvetítsenek, hanem kifejezetten sajátos rezgéseket és igaz bölcsességet hozzanak létre kifejezéseikkel. A hindu védikus szentírások leírják, hogy hány ilyen bölcs gyakorolta a hatalmas lelki erőket éveken át mély meditációjukban a Gāyatrī éneklésén keresztül - ezeket a spirituális erőket Siddhi- nek hívják .
Azt mondják, hogy ezek a Gāyatrī sādhaka -k (lelki gyakorló) kezdik érezni az isteni erő jelenlétét a belső Énben (Aham), amely hatalmas erőt és nyugalmat idéz elő.
A késő Pandit Shri Ram Sharma Acharya szerint "a védikus korszak bölcsei tapasztalták és kísérleteztek a hatalmas extraszenzoros energiákkal a csatornákban (a cakra, granthis, koshas, matakas, upayatikas és nadik). Az endokrin mirigyekben, az idegcsomókban és a ganglionokban. Azt mondják, hogy ezek aktiválása ritka erényes tehetségeket és szupnormális képességeket rejt.
A tudósok, a metafizikusok, a spirituális gyakorlók és mások tanulmányozzák, és újra felfedezik ezeket az ősi megközelítéseket az önmegvalósítás felé.

 

A Gāyatrī mantra természetfeletti hatásának titka az élet fizikai területén a mantra konkrét szótagjainak egyedi kialakításában rejlik. Ennek a mantrának a ciklikus felolvasása serkenti a szubtilis erőközpontokat a finom testben. A Gāyatrī mantra huszonnégy különös szótagjának folyamatos recitálásával a nyelven, az ajkakon, a hangszálakon, a szájpadláson és az agyban gyakorolt rezonancia (vagy rezgés) keletkezik, mely kihat az egész idegekre. Az így kiváltott zenei áramlás az extraszenzoros energiaközpontokat stimulálja. Hatására a sādhákában egy elbűvölő mágneses erő gyűlik össze, amely bevonzza a Gāyatrī Śakti immanens létfontosságú áramlatait, és a gyönyört megízleli.


Jelentős, hogy a Gāyatrī hosszan tartó ismétlődése halmozódó hatást gyakorol testünkre és elménkre. Az elménk élesebb lesz, az immunrendszerünk is, és a szívünk állandó befogadásra kész. Amikor az energiamezőnket, beleértve a fő cakráinkat, a Gāyatrī mantra rezgései aktiválják, ez pedig pozitív és gyógyító hatást gyakorol az életerőerőnkre - a prānára.
A Gāyatrī -t lehet hallgatni, kántálni, vagy akár gondolatban ismételni (manasika-japa). Mindhárom gyakorlatban egyforma az erő. Környezetünknek megfelelően válasszuk ki a legmegfelelőbb gyakorlatsort.

 

Ha elakakarjuk énekelni a Gāyatrī mantrát, nagyon fontos, hogy a helyes kiejtéssel és a szív legtisztább szándékával, legmélyebb intenzitásával énekeljük. Ez persze azt jelenti, hogy ismerni kell a szanszkrit mantra mögött rejlő szavak jelentését. A Gāyatrī szanszkrit szavai hatalmas erővel bírnak, amikor helyesen kántálják, a szív spontán megtisztul.

 

A szanszkrit Gāyatrī -ban rejlő spiritualitás

 

Om̐ bhūr-bhuvaħ svaħa ।
Tat saviturvareṇyam || 
Bhargo devasya dhīmahi |||
Dhiyo yo naḥ pracodayāt |V

 

Folytatásban a szanszkrit szavak kibontását nem a nemzetközi IAST irásmódot alkalmazom, hanem a könnyebb olvashatóság kedvéért az ITRANS írásmódot alkalmazom.

 

Az OM-t az őshangnak tekintik, amelyből minden hang kiárad.
Az OM a Brahmá reprezentánsa, és a Forrás Energia vagy a Legfelsőbb Lény metaforája.

 

Az Om Bhur Bhuva Swaha valójában a fő mantrának a preambuluma, és azt jelenti, hogy imádságunkban és meditációnkban az Imádó, a teremtőnk és a Legfelsőbb öröm otthona. Azt is jelenti, hogy a földi, fizikai világot, a tudatunk által felfogható világát idézzük.

 

Tat Savitur Varenyam ...... 
Tat jelentése, ami ismét a Legfelsőbb Lényt jelöli. Savitur az élet sugárzó forrását jelenti a Nap fényességével; És a Varenyam, ami a legkedveltebb, legkívánatosabb.

 

Bhargo Devasya Deemahi ...... Bhargo jelentése csillogás és ragyogás, Devasya jelentése isteni vagy legfelsőbb és Deemahi jelentése az "amin meditálunk".

 

Deeyo Yo Naha, Prachodayaat ... Deeyo jelentése a valóság megértése, értelme, elérésének szándéka. Yo jelentése Aki, és a Naha jelentése Mi. Végül, a Prachodayaat, vagyis az, ami intuitív megértést ad

 

Olvashatóbb megfogalmazásban:

 

"Ó, három világ Ura, 
Tiszta Fényű Ragyogás,
bölcsességért Rajtad meditálok,
értesd meg velem a Valóságod."

 

Meditáljunk a Legfelsőbb Lényünk legcsodálatosabb, legkívánatosabb és legbűvösebb csillogásán és ragyogásán, a Forrás Erején, a Kollektív Tudatosságon ... aki teremtőnk, inspirátorunk és az örök öröm forrása. Legyen ez a meleg és szerető Fény a mi világosságunk, és vezesse az elménket a tiszta értelemhez, és nyissa meg szívünket.
Ez nem inspiráló?

 

Az áldásom és a kívánságom, hogy a Gāyatrī mantra napi használatával is jöjjön jó lét minden érző lény számára!